måndag, januari 11, 2010

År 2001




Jag börjar att, av och till, jobba på Linq som deras alltiallo.
Det är kul och roligt att ha något att göra. Dennis får hänga med på kontoret och blir allas kelgris.
Vi hör efter om det är möjligt att stanna ännu ett år och får ett jakande svar.
Kontrakt skrivs på och vi är väldigt nöjda för det är mycket som vi inte har hunnit med. Vid Påsk så går företaget i konkurs...
Ojdå.

Vi bestämmer oss för att Micke ska söka jobb både i Sverige och i München å så får vi se var vi hamnar. Det var dock inte aktuellt att lämna München för en annan stad i Tyskland.

Antingen München eller Sverige alltså. Det är många papper och byråkrati för att ordna allt efter Linq, inte helt lätt för oss utlänningar.

Jag stegar in på H&M och söker jobb. Jag får börja nästa dag. Blir ställd i kassan eftersom jag sagt att „Min tyska är tillräckligt bra“. Upp till bevis! Har en låååång och jobbig sommar på H&M med superansträngning att fatta allt och leva upp till de krav de har. Trots all butiksvana som jag hade så var jobbet inte samma sak som i Sverige. Micke får ett jobb i München och börjar på Day.

Besöken avlöser varandra under året och vi blir lika glada varje gång. Trots att vi bor i en liten tvåa så funkar det bra att ha sänggäster. Nästan varje fredag är vi på Cinema som har Sneak preview, dvs hemlig film. Varje onsdagkväll tar vi bilen till en tvättomat och tvättar veckans tvätt. Medan tvätten snurrar går vi och köper glass (Micke) och milkshake (jag).

I början av December åker vi till Wien för att gå på mysig julmarknad. Lyssna på en julkonsert fanns oxå på tapeten.(det första vi gjorde var att köpa långkalsonger och vi höll på att frysa ihjäl i den verkligen inte uppvärmda kyrkan där konserten hölls) Under samma kväll, den 8 Dec så kommer vi fram till att det är nog dags för oss att satsa på barn.
Samma kväll dör min Morfar. Var det någon som verkligen ville att vi skulle få barn så var det han. Vill tro att han kände vårt beslut och tyckte att nu hade han gjort sitt, släkten skulle leva vidare.

Vi firade jul tillsammans med hela min släkt i ett hyrt hus på Öbacka, Umeå. Det var länge sedan som vi alla var tillsammans. Många fina, tokiga minnen av Morfar berättades. Vi går ut på annandagen och Lotta visar hur man gör när man låter som en papegoja i bilen på väg hem till Vännfors under natten. Den 28:e december begravs min fina Morfar.

Nyårsafton firar vi i Vännfors på ROMA-gård tillsammas med Linda och Stefan . Det är –31 grader när vi är ute vid tolvslaget och skickar upp brinnande papperslampor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill säga: