torsdag, april 23, 2009

Inskrivning.

Idag är det inskrivning på Cornelias skola.

Det har varit väldigt många turer om vilken skola som hon eg ska skrivas in på.
Eftersom vi för tillfället tillhör en annan skola (den skola där hon får tyskaundervisning) så har rektorn där sagt att vi ska skriva in henne där. När vi sen bor i huset så skulle vi då höra av oss till den nya skolan och anmäla oss där. Samma sak med ev fritids och fritidsaktiviteter.

Dumt tycker vi att måsta göra det två gånger samt att få info från en skola som C inte ens ska gå på. Är väl bättre att göra allt på den aktuella skolan. Sen är det inte så enkelt att få plats på fritids och liknande och inte gör det det hela bättre av att vi ska komma som eftersläntare långt efter anmälningsdagen.

Eftersom C var på tyskalektion igår så gick jag förbi rektorsexpeditionen. Stötte på en kvinna utanför och frågade henne om vem man skulle prata med. Hon frågade vad jag hette och när jag hade sagt efternamnet så sa hon -"Aha, Cornelia Fries". (åh shit, vet de vem vi är?)

Rektorn (det här var en annan än den som vi förut har pratat med) tyckte oxå att det lät dumt att anmäla oss på en skola där vi inte skulle gå på. Men hon såg ingen annan utväg utan jag fick en tid när vi skulle komma och anmäla oss. jaja, vill de ha det så, så är vi ju med. Vad har vi för val?

Nåväl, jag bad Micke att ringa till den nya skolan för att extrakolla det hela.

Efter en stund ringde han tillbaka och sa att nu var det klart, vi ska anmäla oss på den NYA skolan. Vi skulle ha med oss en kopia på hyreskontraktet så skulle det inte vara några problem.

Det styrkte Mickes och min tes.
Fråga alltid MINST två tyskar innan du tror på vad de har sagt.
Det är så ofta att vi får besked och väldigt olika besked beroende på vem man pratar med. Man tycker ju att de borde ha något sorts färdigt förhållningsätt för dylika tillfällen. Det kan knappast vara den första gången som någon flyttar.

Så kom ihåg det: minst två tyskar ska ha samma besked innan du kan tro på deras ord!

Ännu är inte det sista ordet sagt, det kan ju hända att vi blir bortmotade i dörren på den nya skolan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill säga: