onsdag, mars 31, 2010

Den blomstertid nu kommer


Rosenkalla (alla bilder från Odla.nu)

Påsklovets tredje dag och det är sååå skönt att det är över en vecka kvar innan "vardagen" börjar igen. Micke är ledig under hela den här veckan så det är alla fem som finns här hemma.

Vi har haft strålande väder och vi har passat på att vara ute i trädgården och röjt upp inför sommaren. Maja och Felix har hunnit att springa nakna genom vattenspridaren i ren glädje över värmen, innan de fångades in av förvånade och förgrymmade föräldrar. Knäppa ungar!

Felix och Maja är på kalas hos Natalie så jag och Cornelia har passat på att cykla iväg till byggvaruhuset som har en stor blomsteravdelning. Vi har plockat på oss en massa lökar som i morgon ska ner i jorden. Det är roligt att sätta lökar här för det går ju så snabbt att få se resultat! Vårens lökar satte vi i december och det är de som växer så det knakar i trädgården. De lökar som jag inte hann sätta ner i december petade jag ner på vinst och förlust i början av februari och även de är på g upp.


Mina kunskaper om trädgård och blommor är på samma nivå som sömnad... Krukväxter brukar jag först nästan ta ihjäl och sen sakta, sakta locka dem till liv igen. Inte så praktiskt men jag gör det om och om igen. (ofta lyckas jag inte alls utan det blir till att slänga iväg "liket" ) Det finns typ tre blommor som inte sviker mig och det är Fredskalla, Rosenkalla och Passionsblomma.



Fredskalla




Passionsbomma

Passionsblomma har jag tänkt att försöka mig på att ha där ute på terassen. Första gången jag stötte på passionsblomma var i Frankrike 1989 och jag blev alldeles tagen av dess konstiga skönhet. Nått år senare fick jag en egen av Mamma och Pappa och den hängde med länge. (kors i taket!) , Det är en rolig blomma som har ett eget liv och som växer åt alla håll och kanter. Man måste lotsa in den på rätt spår för annars ser det inte så bra ut. Blommorn är kortlivade men slår alla andra blommor. Det är liksom en ynnest att få se den blomma!

I lägenheten hade vi mest bara snedtak så det var svårt att ha blommor hemma. Visst vi hade nån enstaka men det fanns liksom ingenstans att ställa dem. Nu tar vi igen det med råge (nåja), både i huset och utanför. Roligt är det iallafall att följa blommornas uppväxt.



Snödroppar i vår trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill säga: