söndag, februari 07, 2010

Andra bullar!

Himmla mycket bloggande för mig nu (när katten är borta...???)

Nåväl, tänkte passa på att skriva en lite rad om hur väldigt bra och nyttig jag är.
(inte bara chips, schnitzlar och så...)

Imorgon skall Felix firas på Kindergarten, och då skall man ta med något gott till de små vildingarna. Vi brukar vid dessa typer av tillfällen passa på att vara riktigt Svenska..dvs vi bakar något som är gott (inte torrt och trist som tyskarna brukar)

Jag frågade Felix, och han villa ha Negerbollar...hmmm ju är ju jag iofs världsmästare i Negerbollar, men jag beslutade mig för att baka bullar istället... - Det är svenskt, gott och känns lite bättre än just Negerbollar.

Sagt och gjort, idag har jag bakat bullar...men inte vilka bullar som helst!
-nä, jag har bakat Dinkel-bullar! -de ni! jag har bakat DINKEL-BULLAR!

nu är det väl inte riktigt så illa som det låter, det var kanske 100gram Dinkel (av 850) men man märker det tycker jag...barnen är lyckligt ovetande och gillar pappas bullar som vanligt...dom skulle bara veta..... hehehehe


på tal om nyttigheter...

ikväll ringde en av grannarna på, med en vinflaska i handen... han var påklädd och det var inte så sent...så jag behövde inte erbjuda kallingar till honom -fast det är klart han är ju inte dommare utan gammal lärare.

Han har varit bortrest under veckan och jag har skottat lite snö från hans del av trottoaren, vi brukar vanligtvis hjälpa varandra av och till med snön, men nu är det jag som har gjort det och han ville visa uppskattningen med just en flaska vin.
Tycket inte att det var nödvändigt, men han proppsade på och påstod att det var en av hans bästa vinflaskor, skulle passa bra till Pasta.

Fick intrycket av de som bodde i huset före oss att just denna granne var lite små svår... tycker att det har funkat mycket bra så här långt. De är alltid trevliga, bjöd på snapps till Jul och gav en lite julklapp till ungarna...har hjälp till med buskbeskärningar osv... nåväl, folk är ju olika

Hursom helst står vinflaskan i köket, brevid flaskorna som vi fått när vi beställt tillräckligt mycket pizza eller flaskan vi fick från Greken på hörnet när dom klantade sig med en mat beställning... man kanske borde ställa den någon annanstans i lite finare sällskap.

/Micke

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du varit med Felix´s födelsedagsfirande. Den fina vinflaskan kan du spara ett tag till tycker jag så ska jag ge ett expert utlåtande.
    kram till er alla

    SvaraRadera
  2. Varför frågar du Felix vad han vill ha när hans åsikt ändå inte räknas?

    Dinkel låter väldigt tyskt.
    Micke, du kan vara min hälsoguru :)

    Å en faktaruta:
    ------------------------------------------
    Chokladboll är ett litet klotformat bakverk. Kallas även havreboll eller kokosboll. Ett äldre namn på bakverket är negerboll. Detta namn har sedan början av 2000-talet börjat användas i mindre utsträckning i skrift (exempelvis i receptböcker, kafémenyer och liknande) till följd av bland annat medial uppmärksamhet kring ordets diskuterade rasistiska laddning.
    -----------------------------------------

    /osCar

    SvaraRadera
  3. det är som med önskelistor: Man får önska sig något, men det är inte säkert att man får det.

    /m

    namnbytet är tramms... det heter negerbollar, finskapinnar, negerkyssar osv...

    I Tyskland kunde man (åtmindstånde tidigare) köpa en eisneger (mjukglass med choklad på)... på resturanger (som bergmanns) kan man beställa en "neger" och får en Weissbier med Cola...

    Det är inget nederlåtande i det...det bara kallas så. dessutom är det väl inga svarta som kallar sig själva för just...

    nåväl, nog om detta...

    SvaraRadera

Jag vill säga: