måndag, januari 19, 2009

Sjukt är det



För en gång skull så är det ingen i familjen som är sjuk. Nä, istället är det den tyska posten som är rejält sjuk.

De är ruskigt petiga på hur brev och paket ska vara för olika porton. De står med måttband och mätar och har sig och gudnåde dig om det är en halv cm för mycket, då sätter de på en gång ett högre porto.

Jag var häromdagen på Posten med födelsedagspaket till kusinerna Hugo och Hektor. När jag tog fram paketet som bestod av en vadderad påse så tog postgubben fram måttbandet och skakade på huvudet, ojoj det här kommer att bli dyrt. Jag vet att det är dyrare att skicka till Sverige än inom landet så jag var inte allt för bekymrad. För mig var det huvudsaken att paketet kom iväg.

Men postgubben ojade sig vidare och ropade på en kollega. Tillsammans så tog de fram pakettape och tejpade och vek tills de fick till en acceptabel storlek. För mig innebar det att paketet blev ca 9 Euro billigare och att det blev ett väldigt konstigt paket som jag skickade iväg. Intressant var att de aldrig frågade mig om det var ok att förändra mitt paket utan de satte själva igång och tejpade runt. Ingen har någonsin brytt sig om hur paketen har sett ut eller om det är dyrt eller inte utan det normala är att bara ta betalt och säga tack och hej.

Strax efter jul fick vi våra nyårskort klara och hela familjen var involverad med att sätta på frimärke, skriva adress, luftpostmärke, och att lägga breven på lådan. Det är ett foto och ett brev i storlek A5, alltså större än vanliga kuvert men så otroligt stora är de inte. De väger inte heller mer utan de är bara lite större.


Ett tag efter nyår så damp alla julkorten ner i vår brevlåda igen. Nepp, så lite porto fick man inte ha med det formatet. 3 euro per brev ville de ha för att skicka dem till Sverige! ( Vi hade betalat standardportot 0.70 euro) Att betala så mycket för försenade nyårskort kändes inte lockande så istället har vi fått anpassa våra kort och kuvert till standardstorlek.


För att krångla till det hela så är alla breven redan stämplade. Därför kan vi inte heller enkelt byta kuvert, för portot är ju redan betalt.


Så igår kväll satt jag med skärmaskinen och har beskurit själva nyårskortet, vikt brevet en extra gång och sen beskurit kuvertet, tejpat och satt på nya luftpostmärken. De flesta hann jag klart innan Maja vaknade men resten får jag göra iordning idag.


Första laddningen har lämnats på lådan och vi får väl se om det duger för den tyska posten, året har ju bara börjat så det finns ju chans att brevet kommer fram innan nästa år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill säga: