fredag, november 13, 2009

Frisörskola

Har haft Hannah, Jakob och Valentin på besök på Torsdageftermiddagen.

Alla barnen försvann och lekte stillsamt och lungt. Jag satte igång att baka kärleksmuffins och pratade samtidigt i telefon med Nicole. Det är ett bra tag sedan vi har haft tid att prata med varandra så det var många olika teman som avhandlades. Efter en halvtimme så konstaterar vi att det är väldigt tyst runt omkring mig. " Bara de inte leker med vatten och gör ofog" sa Nicole men jag försäkrade henne att våra barn gör inte sånt. " nä inte dina kanske" sa hon och jag förklarade att när jag sa våra menade jag både mina och hennes barn.

Vi la på och jag röjde lite i köket innan jag gick upp till barnen.

Inne i Cornelias rum satt C och Hannah och ritade och lyssnade på sagoberättelser.
Felix och Majas rum var barakerad med div "bråte" och dörren var svår att få upp. Såg på en gång att här har det hänt något. Det var inte jätteuppenbart vad det var men att det var NÅGOT var väldigt klart.

Jag ser Maja som har en liten plåtväska i handen. Väskan är full med gyllene lockar...






Shit tänker jag och tittar mig omkring. Då ser jag Jakobs hår. Han som i vanliga fall har halvlångt lockigt hår som ofta står som en gloria runt huvudet. Nu är det testar som hänger på ena sidan och långa lockar på den andra. Mycket snyggt. Not. Han ser väldigt obekväm och "påkommen" ut.




























En nyklippt Jakob


Sen börjar det att klarna för mig hur de andra ser ut.

Felix har ju så kort hår i vanliga fall så på honom syns det inte så mycket, men han har några konstiga testar mitt på huvudet.




Felix


Valentins långa hår hade fått lite jack här och där. Man såg inte ens att han var klippt förrän man började titta lite närmare. Hans hår var lite åt Agnetha Fältskogshållet, men längre.


(bilden lånad från )


Maja har samma frisyr som Jakob. Väldigt kort på ena sidan och nästan orört på andra.


















Barnen var däremot inte bekymrade. Inte ett dugg faktiskt. Alla fyra pratade om att den och den hade klippt och "Nu har vi inte så mycket hår". Haha. Jag borde väl ha blivit väldigt arg men det var svårt. De såg helt tokiga ut och äh, hår växer ut igen! Jag blev aldrig riktigt klok på vem som hade klippt vem och det spelar inte heller någon som helst roll. Det här var ett bus som alla fyra var med på och bidragit på olika sätt.

Knepigare är det väl att tala om för Ralf och Nicole om vad som hade hänt. Näe, det var en sekunds ångest och sen ringde jag och berättade om det hela. Om att barnen inte alls hade lekt med vatten... Vi kom överens om de skulle betala 100 euro i arvode (hey, det var ju väldigt orignella frisyrer!) och vi skulle betala dem 200 euro ifall att de inte skulle vara nöjd med klippningen... ;)


Micke jobbade hemifrån så jag ropade på honom. Först såg han ingenting men sakta men säkert så gick det upp ett ljus för honom. Även han småskrattade (vi hade väldiga problem att hålla masken och vara "arga") och sa att han strax skulle sluta jobba och kunde gå förbi frisören och kolla ifall att de råkade ha en tid.

Efter en stund travade Micke och Maja iväg till frisören och de fick faktiskt komma in på en gång fastän det var fullt i schemat och att de snart skulle stänga. Maja blev väldigt nöjd med sin nya frisyr och kom skrattande tillbaka och berättade att nu heter hon inte Maja längre utan Felix!

Det är lite ovanligt att se henne med så kort hår men jag tycker faktiskt att hon passar i det. Hon har fin huvudform och lång hals. Vår fina MajaPaja!



Maja Före






MajaPaja efter!
Fast nu lystrar hon till namnet Felix... (enligt henne själv)












Så, vad lär man sig av det här?

haha, ingenting!
Det går inte att förhindra allt utan vissa saker sker när det sker.
Det lär hända fler liknande händelser!

8 kommentarer:

  1. Maja och felix ställer gärna upp och klipper Wilmer till jul...och Ellen om hon har något hår ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja boka en tid för klippning. Är Felix eller Maja bäst på att klippa? Jag vill ju inte att den som klipper sämst ska klippa mig.

    /osCar

    SvaraRadera
  3. OsCar- jag tror att de är lika bra. Ev så är Felix lite bättre för jag gillar den långa "polisongen" som lämnades på Maja. Nu förutsätter det dock att det var just Felix som klippte Maja.... Det kan lika väl ha varit Valentin eller Jakob. Tror nog att jag kan fixa rabatt hos Isermanns oxå! ;)

    SvaraRadera
  4. Helt underbart!! Men Tina har du aldrig klippt dina syskon? Eller dig själv? Jag klippte både lillebror o mig själv. Mina barn har klippt sig själva och nu sist var det barnbarnet Josephine som klippte både sig själv o syrran. Lillsyster ser ut som eran maja nu! Men mycket riktigt hår växer ut!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Anne - Näe, jag kan inte komma ihåg att vi gjorde det. Luggat varandra tills man har haft hårtussar i handen räknas inte va? Vet att jag hade en docka/Barbie som jag var intresserad av att klippa men blev avrådd. SJÄLVKLART gick jag till Mamma och frågade först...;)

    SvaraRadera
  6. Sonen färgade håret knallblått vid 8 års ålder, med min välsignelse. Hår växer som sagt ut igen. Piercing och tatueringar är värre. (men det har vi undgått)

    SvaraRadera

Jag vill säga: