torsdag, oktober 22, 2009

Utelåsta

Igår hände det där som inte får hända.

Jag och barnen hade packa ihop oss och var redo att gå till barngympan. Micke ringde mitt uppe alltihop och jag blev lätt stressad.

Nåväl, alla barn påklädda och färdiga och jag hade alla påsar å grejor med mig.
Bara till att åka alltså!

well, då är det bra att ha en nyckel med sig... Dörren låser sig själv när man stänger den och har man inte nyckeln med sig så kommer man inte in.

Det systemet lever vi med sen nio år tillbaka så man har ju fått en vana hur man ska göra för att inte låsa sig ute. Jag håller alltid i nycklarna när jag går ut men den här gången så hade jag så mycket grejor att det typ kändes som att jag hade nycklarna i handen. Men icke sa Nicke!

Som tur är så finns en extra nyckel hos Nicole och även hon skulle vara med på barngympan.

Efter barngympan så åkte vi hem till Nicole och letade rätt på den blåa nyckeln som förvaras där.

Jag lämnade Maja och Felix hos Nicole för att hämta upp Cornelia som har föräldrafri barngympa och för att fortsätta hemåt för att prova nyckeln.

Det fanns ett litet krux. Det är att man inte kan öppna dörren om det sitter en nyckel på insidan...

Gissa var min nyckel fanns?!?
- Jo, just det.
På insidan.

Jämnhögt med nycklarna finns vår brevlåda. Jag och C försökte på alla sätt att få ut nyckeln ur låset. Cornelia lyckades på tag på legogubben som satt på min knippa men att få ut själva nyckeln gick inte. Om och om igen försökte vi och rätt som det var så kom Micke hem.

Med förenade krafter kämpade vi på och plötsligt så föll min nyckelknippa ner och vi kunde använda den fina blåa nyckeln och ta oss in. Cornelia blev så lättad att tårarna började rinna.

Phu säger jag bara. Det är inte helt enkelt om vi inte hade fått upp dörren. Då hade vi måstat ta oss in i trädgården (inte allt för enkelt eftersom det är "inhängnat" från alla andra hus i kvarteret, men inte helt omöjligt) och sen då att krascha en fönsterruta...

Så kom ihåg det:

Hos oss får man inte lämna nyckeln i låset
och man ska inte gå ut utan nyckel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill säga: