måndag, september 07, 2009

Snart dags för upprop

Idag sattes klasslistorna upp på Cornelias skola.

Spännande att se alla namn.
Det är tre ettor och C ska naturligtvis gå i just C-klassen. 15 pojkar och 12 flickor och C har turen att hamna i samma klass som Hannah.

Förutom Hannah känner hon inte någon men är det något den unga damen är så är det social så hon lär bli kompis med mer än en.

Det är nu en vecka kvar till skolstarten och det är väl mest jag som är pirrig.

Det är svårt att vara utlänning och begripa allt som "infödingarna" har inpräntat i sig sen barnsben och som är självklart för dem men inte för oss.

Vid inskrivingen fick vi en lång lista på olika pennor, skrivblock, målarfärger, mappar som allt skulle införskaffats inför skolstarten.

På fredagen var jag iväg för att införskaffa det hela och det slutade med att jag slet mitt hår och ringde förtvivlad till Micke. Vad ska jag köpa för pennor? ska de vara "fina" eller ska de vara basic? om det står på pappret att pennan ska vara en 2:a, blir hon utslängd ifall hon kommer med pennor som är utmärkta som 2,5? Det är inte märkvärdiga saker som jag var ute efter men vill ju inte att C ska vara "utanför", typ att hon skulle få bra basicgrejor och alla andra skulle sitta med glitterstift.

Jag ringde även till Nicole för att höra vad de hade att säga om saken. Jag fick lugnande råd från både Micke och Nicole. Det mesta lyckades jag att få tag på och åtminstone C var väldigt nöjd. Vi får väl se om det fortsätter så.

Första dagen i skolan så får barnen en stor strut "schultute" som är fylld med skolanknytna presenter och godis. Man kan antingen köpa en färdig eller pyssla ihop sin egna strut. Cornelias Kiga anordnade en pysselkväll så hon och jag har redan gjort iordning den. (innehållet är dock hemligt för C)
En sådan här strut är ju inte direkt vanligt i svenska skolor så för oss har frågorna varit många. När får man struten?(Hemma på första skoldagsmorgonen) När får man öppna den?(när man kommer hem från första skoldagen) Ska den vara med till skolan? (ja, men man öppnar den där hemma) Vad ska vara i den?(skolpryttlar,kläder,godis,)

Här är det vanligt att man har en stor fest när man börjar skolan. Man bjuder in släkt och familj och man äter gott, gärna på restaurang. Barn och vuxna pratar om vilka som ska komma och vad som ska bjudas på. Gissa hur många som kommer till Cornelias skolstart...

Jag tror inte att C bryr sig så jättemycket om det här men man vet inte hur hon uppfattar det när alla andra gör på ett visst sätt.

4 kommentarer:

  1. Glöm nu inte bänkpapperet ;-) En viktig del i det svenska kulturarvet som inte får gå förlorad! Själv hade jag ett blått med figurer på... Minns inte riktigt vilka figurer men jag ska fundera på saken!

    \stefan

    SvaraRadera
  2. Jag tror att mitt var gult med Kalle Anka.

    Det värsta är väl att de antagligen inte har har någon bänk som man öppnar (har man det fortfarande i Sverige?). Barnen släpar själva på böcker och pennor fram och tillbaka till skolan å då behöver man ju inte bänkpapper.

    Men självklart så får vi fixa en riktigt fin Bänkpappershörna här hemma. En kulturskatt är en skatt att förvalta! ;)

    SvaraRadera
  3. Vi blir gärna bjudna på skolstartsrestaurang i oktober ;)

    /osCar

    SvaraRadera
  4. Jag ska säga det till C och så får hon välja restaurang... jag tror att ni båda blir nöjda!

    SvaraRadera

Jag vill säga: