tisdag, augusti 31, 2010

Res med mig*


Maja i Storsandsjön

Jag hade tänkt att lägga ut lite foton från vår Sverigeresa och har tittat på bilderna som vi har tagit. Jösses vad många bilder och jösses vad mycket som vi har gjort! Det är liksom semester i semestern känns det som jag ser bevisen på vår resa.

Få se om jag ens får till det att lägga ut hela resan, men jag börjar så smått.


.
Felix och Maja och jag åkte före Micke och Cornelia eftersom skolan inte hade slutat ännu. Vi åkte flyg till Stockholm och hade där fyra timmars paus innan det var dags att åka vidare med natt-tåg till Vännäs. Många funderationer fanns om hur man skulle tillbringa dessa timmar men det blev bästa tänkbara. Pannkaksmiddag hemma hos min syster Emma och sen lite legobyggande innan det var dags att dra vidare.




För barnen var det jättespännande att åka natt-tåg. Felix har pratat i evigheter om att få åka tåg och att nu även få sova på tåget var högsta vinsten för honom. Helst av allt så skulle han vilja sova längst uppe men det fick han inte för mig. Jag vet hur han är på natten och som jag trodde så hamnde båda barnen på min brits. Liiiiite trångt må jag säga, men barnen sov gott.



Maja och Felix med VÅR hund! ;)

Sisådär kvart i sex på morgonen så var vi framme i Vännäs. Eftersom Moster Kerstin med familj skulle vidare mot Laisvall samma dag och sen stanna där under hela vår vistelse så var valet inte så svårt. Bara att byta tåg och åka vidare mot Umeå. Värsta regnvädret hade det varit på natten så det hade blivit något signalfel så det tog sin lilla tid att ta sig till Umeå.


På Vargvägen bjöds det på tre olika frukostar och barnen hann gosa rejält med Dennis. Sara och Patrik dök upp så vi hann uppdatera oss på varandra en snabbis. Barnen tyckte att det blev ännu mer spännande eftersom Sara hade med sig sina hundar så det var ju som ett helt zoo enligt Felix.

Sararara å en av vovvarna med Maja och frukost nr tre.
Observera den snygga myggan!

Underbart är dock kort.
Moster skjutsade ner oss på stan och vi tog därefter bussen... via Sörfors för att det skulle ta extra lång tid och för att vi skulle få se så mycket av Umeåtrakten som möjligt ;) I Vännäsby stod Pappa och Sverker Olofsson (!) och tog emot mig och mina två sovande barn.

Vi sa hejdå till Sverker och åkte "hemåt" mot Vännfors för att lämna bagage och packa om väskorna för att åka vidare mot Mamma och Pappas sommarstuga utanför Örträsk. Mamma, Oscar och Lotta med barn var redan på plats så det var bara att åka iväg. Jag var ju förberedd på att det skulle vara en lång dag så det var bara att ta det som det kom. Resan gick väldigt bra må jag säga men att komma fram är guld värt.


Väl på plats i stugan så var allt toppen. Barnen var överlyckliga över att träffa Wilmer och Ellen igen å satte igång och busade på en gång. Regnvädret som var i Umeå fanns det inget spår av utan här var det bara sol och fint.

Innan dagen var slut så hann vi basta och ha vattenkrig och de allra piggaste åkte ut för att fiska på kvällen.


Lotta står och tittar på fiskarna Dvs, OsCar, Pappa Ludwig, Maja och Wilmer





En lång resa var det men när kvällen kom så kändes det så rätt. Sverige visade sig från sin allra finaste sida och med snarkande barn bredvid mig så kände jag mig bara glad och tacksam för att jag fick uppleva allt det här.



*Res med mig
Anders Glenmark
1993

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder!!! Ni verkar ha haft en toppen resa!

    Kram Angelica

    SvaraRadera
  2. jajamensan och det här var ju bara första dagen! Ska försöka få till lite mer från resan.
    kram!

    SvaraRadera

Jag vill säga: