fredag, maj 01, 2009

The naked truth...


Igår kväll så gick det ju i Shanghais tecken. Jag fick faktiskt spela hela cd på hög volym utan att ett endaste barn klagade. Alla barnen fick jag i säng och vid tio dök Micke upp. En trevlig kväll hade vi innan det var dags att gå till sängs.


Kl 02.23 vaknade jag av att det ljöd en signal. Jag är inte så vaken vid den tiden så jag fattade inte vad som lät. Funderade om det var nått som tjejerna hade med sig som börjat låta. Jag gick upp för att kolla och då hördes signalen igen. Nu började jag att förstå att det var dörrklockan som ringde. Alltså, den klocka som ringer på lägenhetsdörren, inte nere vid brevlådorna som man måste ringa på för att komma in i själva huset.


När det ringer på dörren vid den tiden är det Micke som får rycka in. Han hade oxå hört signalen och hoppade upp när jag sa till. Han gick till dörren och sa ett högt hallo men ingen svarade. Micke öppnade dörren och där ute i mörkret står en hukande naken granne som försöker att skyla sig med reklamblad!

Micke som öppnar i bara kallingarna och utan glasögon säger hej och grannen säger att han har ett problem. ojoj, vad kan det vara?!?! ;)

(hahaa, det är ju helt galet det här!)

Grannen har gått (naken!) i sömnen och vaknat av att lägenhetsdörren bakom honom stängs.

Förskräckt och fundersam om hur han ska lösa det här så vankar han av och an i korridoren vid våra dörrar. Han kommer iallafall på att han kanske ska skyla sig lite så han smyger ner för fyra trappor för att kolla om det ligger någon tidning i pappersinsamlingslådan som står vid brevlådorna.

Sen var det där lilla problemet att komma in i lägenheten...Ska man ringa på hos någon som man knappt känner? Eller är det bättre att springa till polisstationen som ligger här efter gatan?

Vår granne är i vår ålder, alltid propert klädd, alltid trevlig. Han har bott här i ca två år och vi har inte haft mycket att göra med honom. Micke och jag har pratat med honom ett par gånger när vi har stött på varandra i hissen och grannen brukar ta hand om vår post när vi är borta ett längre tag. Men ni hör ju, vi vet inte ens hans namn. (well, efter i natt vet vi men inte före nattens händelse)

Nåväl. Micke erbjuder grannen att komma in och att få låna ett par kalsonger. Grannen upprepar "att det här är väldigt pinsamt" och att han är väldigt tacksam för Mickes hjälp. Grannen får oxå låna en telefon för att ringa till sina föräldrar som bor här i Munchen. Grannen förklarar för dem vad som har hänt och ber dem komma med en extra nyckel.

Eftersom det kommer att ta ett tag så säger Micke att de kan ju gå upp i vardagsrummet och vänta. Upp för trappen går de två kalsongklädda killarna.
Själv ligger och jag i sängen och "tjuvlyssnar". Det är nästan inget som jag hör av deras samtal och jag fattar inte vem som har kommit in i lägenheten. Det är inget högljutt så jag är inte rädd för att det ska vara något galet och det känns bra. När Micke kommer och hämtar sina glasögon så passar han på och berättar vem det är men han säger inte vad som har hänt.

Den stackars grannen får ett glas vatten av Micke och så sitter de i soffan och pratar i en halvtimme tills hans föräldrar ringer på dörren.

Micke öppnar dörren och släpper in grannens föräldrar. Fortfarande klädd i kalsonger...

Grannen tackar en miljon gånger och erbjuder sig att hjälpa till vid vår flytt och går sedan iväg till sitt.

Micke går upp till mig och berättar vad som har hänt. Där ligger vi och fnissar och blir lite hög av galenskapen. Jag tycker att det är helt galet att Micke inte erbjudit grannen en t-shirt eller liknande. Micke tyckte att det räckte med kallingar för att grannen kunde ju inte vara mer klädd än vad han själv var...;) Det tar minst en timme innan vi är så pass coola att vi kan sova igen.

Har jag nämt vad grannen har för yrke? Han är domare.

Vad hade hänt om han hade beslutat sig för att gå ner till polisstaionen? Hade det hela hamnat i pressen? Hade han blivit utskrattad av polisen i all evighet? Och vad hade hänt om han hade träffat någon när han gick ner för trappen i jakt på skylande reklamblad? Och vad hade hänt om alla fem barnen hade vaknat när han ringde på dörren? (Maja brukar vakna på en gång när det händer nått oväntat och hon vaknar gråtandes och ger sig oftast inte förrän åtminstone Felix har vaknat).

Om grannen hade varit onykter så hade det hela inte varit så konstigt. Eller om han hade haft en tjej som typ slängt ut honom. Men nu gick en prydlig domare , naken, i sömnen och låste sig ute...

Sånt här händer inte... -med undantag för Mr Bean (...Rowan...är du intresserad av ett nytt manus??)


2 kommentarer:

  1. WONDERBAURT!!! Iiiiiiiii...*fniss, fniss*

    SvaraRadera
  2. Kanon nu får ni flytthjälp./Kjell

    SvaraRadera

Jag vill säga: